תחילה ישנם 2 מושגים שצריך לדעת:
הבנק הנמשך: הוא הבנק של כותב השיק ממנו נמשך הכסף.
הבנק המציג: הוא הבנק בו הופקד השיק והוצג לתשלום.
'שיק חוזר', הוא שיק שהוצג לתשלום ע"י הבנק המציג אך לא שולם ע"י הבנק הנמשך ולכן הוחזר אל הבנק המציג, ומכאן המושג 'שיק חוזר'.
הסיבות להחזרתו של שיק:
סיבה ראשונה – טכנית
דוגמה: אי התאמה בין המילים לספרות, חוסר חותמת בחזית השיק או בהיסב בגב השיק, או תאריך שגוי.
סיבה שנייה – סיבת כיסוי
במידה ואין מספיק כסף בחשבון, השיק יחזור א.כ.מ, אלו הן ראשי תיבות "אין כיסוי מספיק".
סיבה שלישית – ביטול
במידה והמושך (בעל החשבון) מתחרט, ונותן לבנק בו מתנהל חשבונו הוראה לבטל את השיק, השיק יוחזר מסיבת "הוראת ביטול".
סיבה רביעית – חשבון מעוקל
דוגמה: אדם חייב כספים למס הכנסה, והוטל עיקול בחשבונו על כל הכספים, כשיגיע שיק לתשלום מחשבון זה, השיק יוחזר מסיבת "מעוקל".
סיבה חמישית – חשבון סגור
החשבון אינו פעיל עוד ונסגר.
סיבה שישית – המושך נפטר
שיק שביום התשלום הנקוב בו, כותב השיק נפטר.
מהי מדיניות החזרת שיק?
לקוח טוען שהבנק הודיע לו על חיוב חשבונו כתוצאה משיק שלא כובד, זאת אומרת שיק שחזר, וזאת רק לאחר ארבעה ימים מהיום בו הופקד.
לפני שאדבר על הנהלים של בנק ישראל, מה מותר ומה אסור, אתאר את הדרך אותה עובר שיק מרגע הפקדתו ועד לחזרתו הפיזית לבנק בו הופקד. לדוגמה; הפקדתי שיק לחשבוני בראשון בחודש, השיק יוצא מהסניף כבר באותו יום העסקים ומגיע פיזית לבנק הנמשך שהוא הבנק ממנו אמור להמשך הכסף, כבר בשני לחודש.
הפקיד המטפל בחשבון מחליט האם לשלם את השיק, וזאת לאחר שבחן את כל ההיבטים אותם הזכרנו קודם, טכני, כיסוי, הוראת ביטול וכו',
במידה והפקיד החליט לשלמו, אין כל בעיה והתשלום יבוצע. במידה והפקיד החליט לא לשלמו, השיק יוחזר לבנק המציג כבר למחרת בשלישי לחודש.
כך שאם השיק הופקד בראשון בחודש הוא יחזור מקסימום בשלישי בחודש תוך יומיים.
יש מקרים מיוחדים ששיק יכול לחזור גם לאחר שלושה ימים, וזאת בתנאי שיש לאותו הסניף אישור מיוחד על כך מהמסלקה.
ישנם סניפים רחוקים מבחינה גיאוגרפית, וגם להם לעיתים ניתן אישור לעיכוב שיקים חוזרים ביום נוסף.
מכאן, אדם שלא קיבל הודעה על שיק שחזר בחשבונו תוך יומיים, או מקסימום שלושה ימים, יוכל לסרב לקבל את השיק החוזר ולדרוש לזכות את חשבונו.
*חשוב לדעת, חלה חובה על פקיד הבנק להודיע לנו מיד עם חזרתו של שיק, מכיוון שאם לא נדע שהלקוח שלנו לא עומד בתשלומים,
אנו עלולים להמשיך ולמכור לו סחורה, דבר שעלול להסב לנו נזק רב.