ניהול תזרים מזומנים חכם

ההבדל בין עסק (שבקושי) שורד לעסק משגשג

עד כמה חשוב ניהול תזרים מזומנים נכון בעסק?

ניהול תזרים מזומנים הוא קריטי בעולם העסקים והוא קובע במידה רבה באם עסקים "יזרמו" להם בבטחה לכיוון של הצלחה, שגשוג וצמיחה או יצטרפו ל-25% מהעסקים שאינם שורדים את השנה השלישית או ללמעלה מ-73% מהעסקים שאינם שורדים יותר מ-17 שנים, על פי הלמ"ס.

לנוכח הסטטיסטיקה העגומה עולות שתי שאלות מרכזיות; האחת היא כיצד מבטיחים צמיחה תוך ניהול תזרים מזומנים נכון לעסק?, והשנייה היא האם ניתן לנהל את תזרים המזומנים של בית העסק בכוחות עצמנו או שזו משימה ששמורה אך ורק למומחים?

האם כל אחת ואחד יכולים לנהל את תזרים המזומנים שלהם בעצמם?

החדשות הטובות הן שעם ניהול נכון לעסק, בעלי חברות ועסקים, כמוכם, בהחלט יכולים לשמור על תזרים חיובי ולא רק לשרוד כי אם לנוע לעבר הצלחה עסקית, גם ללא כל עזרה חיצונית.  עם זאת חשוב להבין כי שמירה על תזרים חיובי אפשרית רק בתנאי שמקפידים על ביצוע כמה פעולות חיוניות שוטפות, עליהן נרחיב בשורות הבאות, ביניהן: איתור נקודות איזון, לוחות זמנים ותנאי תשלום, הקצאת קרן חירום, צמצום הוצאות מיותרות ובניית תכנית תזרימית ידועה מראש.

בואו נתחיל…

טיפים יעילים ומוכחים לניהול תזרים מזומנים

איתור נקודות איזון: איתור נקודת איזון זהו אחד מהתנאים המרכזיים להבטחת ניהול תזרים מזומנים נכון לעסק, ופירושו לדעת האם ההכנסות תואמות את ההוצאות העסקיות. קביעת נקודה איזון היא קריטית מאחר שהיא מאפשרת להבין את רמת המכירות המינימלית הנדרשת לכיסוי עלויות התפעול, אשר מעליה אפשר לייצר רווחים ומתחתיה העסק יתחיל לצבור חובות. על מנת לאתר את נקודת האיזון בעסק יש לזהות את כל העלויות הקבועות והמשתנות הכרוכות בפעילות העסקית, ובכללן: משכורות לעובדים, שכר דירה, עלויות חומרי גלם, ארנונה, שילוט הוצאות ייצור וכו', ועל בסיס ניתוח נתונים אלו להגדיר: אסטרטגיית תמחור, הוצאות ויעדי מכירות ריאליים.

לוחות זמנים ותנאי תשלום: תנאי תשלום ולוחות הזמנים של התשלומים הם היבט חשוב נוסף בניהול נכון של תזרים המזומנים. הם מכתיבים כיצד ומתי מקבלים תשלומים מלקוחות ואיך ומתי משלמים לספקים ונותני שירותים. בהקשר זה חשוב להגיע לאיזון המבטיח הזרמת כסף תוך עמידה בהתחייבויות הפיננסיות של בית העסק.

יש כמה דרכים להבטיח איזון זה, ביניהן: הנחות ותמריצים ללקוחות המקדימים לשלם, על מנת לצמצם תשלומים מאוחרים, גביית עמלות/ריביות מלקוחות בגין איחור בתשלומים, משא ומתן עם ספקים על תנאי תשלום נוחים: בקשת הנחות והטבות לתשלומים מוקדמים ואפשרות לפריסה ארוכת טווח של תשלומים מאוחרים ותשלום חלקי מראש מלקוחות. כמו כן, במקרים מסוימים, למשל במקרים שבהם יש קושי תזרימי אך מוכרחים לשלם באופן מיידי לספקים, כדאי לשקול נטילת הלוואה לעסק מבית חברת אופל בלאנס, שלצד הלוואות לעסקים מציעה עוד מגוון מוצרים פיננסיים שיכולים לתת מענה מיידי לגישור על הפער שבין תזרים המזומנים הנכנס לבין זה היוצא ומאפשרים מרווח נשימה תזרימי.

קרן חירום: תביעה משפטית, אסון טבע או מגיפה עולמית, מיתון כלכלי או תקלה בציוד יקר ערך – בעסקים יכולים להתעורר בעיות ואתגרים בלתי צפויים. חשוב מאוד להיות ערוכים עם תוכנית התאוששות מאסונות ולהקצות קרן חירום ייעודית שתשמש רשת ביטחון פיננסית בעת משבר ותשמור על תזרים מזומנים חיובי. כלל האצבע הנפוץ הוא שיש להפריש לקרן החירום סכום השקול להוצאות התפעוליות והשוטפות של בין שלושה חודשים עד שישה חודשים. כמו כן, מומלץ לשמור את קרן החירום העסקית בחשבון נפרד, ופחות נגיש, כך שלא יהיה פיתוי להשתמש בה למטרות אחרות, ואפשר בהחלט להשקיע את קרן החירום באפיק סולידי ויציב.

צמצום הוצאות מיותרות: תנאי נוסף המבטיח ניהול תזרים מזומנים חכם הוא צמצום הוצאות מיותרות. מהלך שכזה מגדיל את שולי הרווח, מפנה מזומנים לצרכים עסקיים חשובים ומשפר את יחס התזרים. כדי לצמצם בהוצאות מיותרות יש לזהות את המקומות שבהם ניתן לקצץ מבלי לפגוע באיכות המוצרים/השירותים. כך למשל, אפשר לחפש ספקים זולים יותר או לנהל משא ומתן מחודש על הפחתת עלויות עם ספקים קיימים. ניתן לעבור למיקור חוץ במקום עובדים שכירים (עליהם יש הוצאות גדולות יותר), כדאי למנף אוטומציה, מחשוב ותוכנות מתקדמות, המחליפות כוח אדם אנושי ומקצצות בעלויות. מומלץ לעבור לאנרגיה ירוקה, חסכונית ובת-קיימא, כדאי לאחד הלוואות לעסקים ולעבור ממצב של ריבוי הלוואות הנושאות ריביות גבוהות ומשתנות אל הלוואה לעסק אחת ומרוכזת, כזו הנושאת ריבית אטרקטיבית, מבוססת על הכנסות עתידיות (חוזה עתידי, צ'ק דחוי וכו') ומותאמת באופן אישי ליכולת ההחזר ולתזרים של בית העסק, כפי שאנו בחברת אופל בלאנס מציעים.

בניית תכנית תזרימית ידועה מראש: הטיפ הזה הוא אמנם אחרון אך הוא צריך להיות בראש סדר העדיפויות של בעלי עסקים,  כי הוא מהווה אבן יסוד לניהול תזרים חכם כמו גם עבור ניהול נכון לעסק. אנחנו כמובן מדברים על בניית תוכנית תזרימית. תוכנית זו היא מפת דרכים דינמית, המשתנה מעת לעת, והיא נועדה לשרטט את התזרים הנכנס והיוצא לאורך תקופה מוגדרת – חודש, רבעון, חצי שנה וכו'. על בסיס תוכנית תזרימית זו ניתן לתכנן תוכניות עתידיות, לזהות בעיות, לנקוט בפעולות מונעות אך גם לנצל הזדמנויות עסקיות. כדי ליצור תוכנית שכזו יש לנתח נתונים היסטוריים ועל סמך נתונים אלו לתכנן את העתיד. יש לקחת בחשבון בתוכנית זו: הכנסות, מגמות שוק, התנהגות לקוחות, תנודות עונתיות, הוצאות מיסים, פחת, משכורות, הלוואות, השקעות, עלויות מוצרים/שירותים, עלויות קבועות ומשתנות, מצב מלאי, הזמנות עתידיות, צ'קים דחויים וכו'. יש לעדכן את התוכנית בהתאם להתפתחויות, ועל בסיסה לקבל החלטות מושכלות ולתכנן אסטרטגיות עתידיות.

אל תתנו לבעיות תזרים מזומנים להאט אתכם, צרו עימנו קשר

Sorry, our business is not operational at this hour

Please try our contact page

נציג שלנו יחזור אליכם בשעות הפעילות

נציג שלנו יחזור אליכם בשעות הפעילות

בקשתכם נקלטה בהצלחה

דילוג לתוכן